Pusula Kullanımı Üzerine

2015-2016 2. Kademe Yarışı’nda 1. Gün Orta Mesafe Yarışı’nın Hatay Hassa’da oldukça düz ve taşlık, kayalık bir arazide yapılacağını duyduğumdan beri aldı beni bir telaş. Böyle arazi pusula gerektirir. Peki benim pusula yeteneklerim ne durumda, pusulama güveniyor muyum?

Mesele ortaya çıktığında hemen aklıma gelen üç problem:

  • Ne zaman pusula kullansam “sağa çekiyorum”.
  • Pusula ve harita sol elimdeyken başparmağımla harita takibinde zorlanıyorum.
  • Parmak pusulamın kayışı parmağımı acıtıyor. Dikkat dağıtıyor.

Peki ne yapmalı? Tabii ki ANTRENMAN YAPMALI!

Neyseki pusula problemlerimi bir süredir biliyorum. Son 3-4 haftalık antrenmanlarda pusulama da özellikle dikkat ediyorum. En son, 22 Aralık’taki antrenmanda ise tamamen pusula odaklı parkur hazırlayıp, koştuk. Yukarıdaki tüm problemleri tek tek denedim.

Çıkardığım dersleri ve ulaştığım sonuçları alt başlıklar halinde yazmaya çalışayım.

Öncelikle pusula konusunda bir kaç önemli not:

  • Hedefi bulabilmek için, pusula tek başına yeterli bir araç değil. Sadece yön gösterebilir.  
    • Ya pusulayı haritayla ve harita üzerinde gösterilen unsurlarla birlikte kullanmak lazım ki bizi gideceğimiz yere ulaştırsın.
    • Ya da adım sayarak kullanmak gerekir ki belli yönde belli bir mesafe gitmeyi planlayıp, bu mesafeyi katedebilelim.
  • Ancak, pusula hata yapması kolay bir araç. İbresi sürekli oynar.
    • Tuttuğunuz yönü +/- 5 derece hatayla gidebiliyorsanız, gerçekten güzel! 5 derece hata, 100 metrede 8 metre kayma demektir.
    • Eğer hatanız +/- 15 derece ise, 100 metrede, 25 metreden fazla kayıyorsunuz demektir.

acilar

Pusula kullanımı üzerine tavsiyelerim:

  • Pusula kullanmak ve harita kullanmak birbirlerini tamamlayan yeteneklerdir. Birini diğeri olmadan düşünmemek lazım.  Ancak, haritada yeterince detay olmadığında, pusula ve adım sayma teknikleri mutlaka birlikte kullanılmalıdır.
  • Pusula kullanırken, sakın gözlerinizi pusulaya dikip, kafanızı yere çevirmeyin. Pusulaya yeteri kadar bakın ve sonra kafanızı kaldırıp ileri bakın. Yere bakmak yönünüzü bozacaktır.
  • Pusula kullanırken, mümkün olduğunca uzakta ve pusula yönünde bir nokta (belirgin bir ağaç, direk, kaya, tepe, vs) referans alınmalıdır. Ve pusulaya bakarak koşmaya çalışmak yerine, pusula yönündeki bu noktaya doğru koşmak gerekir.
  • Referans noktasına doğru koşarken, periyodik olarak pusula yönü ve karşılaştıkça haritadaki unsurlar kontrol edilebilir, edilmelidir.
  • Pusula aynı zamanda paralel hataları ve ters-yön hatalarını engellemek için de kullanılabilir. Örneğin bir vadinin, patikanın ya da sırtın yönünü kontrol etmek ve doğru yolda/yerde olduğunuzu teyit etmek için.

Yukarıda yazdığım tavsiyelerin önemli olduğunu düşünüyorum. Bunlara dikkat ederseniz zaman yitirmenize neden olan hataları azaltabilirsiniz.

Peki kendi problemlerime ne çözüm buldum? Şimdi bunlara bakalım.

Pusulamın sıkan kayışı… Aralık ayı başından beri Moscompass Model 8 kullanmaya başladım. Teknik özelliklerinden pek de mutluyum. Ancak, üreticisi bana gönderdiği pusulanın lastik kayışını biraz kısa tutmuş. Resmen milimetrik ayar yaptım…

Sürekli sağa çekmek… işte bu önemli bir problem. Bunun arkasında iki neden olabileceğini farkettim:

  • Öncelikle pusulayı kendime yakın tutuyorum ve pusulanın gideceğim yönü gösteren ucu çok hafif sola dönük bir pozisyonda kalıyor.
    • Bunu engellemek için pusulayı bedenimden bir 20-25 cm uzakta tutmayı alışkanlık haline getirmeliyim.
  • Tatiana (Kalenderoğlu) ile konuştuk. Bacaklarımın farklı kuvvette oluşu da bu duruma sebep olabilirmiş.Yani koşarken vücudum doğru yöne dönük şekilde ilerlesem de, güçsüz olan tarafa (sağa) kayıyor (bir nevi sürüklenmekte) olabilirim.
    • Bu konuyu biraz daha araştırdım. Genelde sağ elini kullanan insanların sol bacağı kuvvetli olurmuş. İlginç. Bu nedenle bazı manevraları da sağa ve sola farklı etkinlik seviyesinde yapabilirmişiz. Bu da ilginç.

Pusula ve harita sol elimdeyken harita takibi… işte bu en sıkıntılı olanı. Malumunuz harita takibinin elzem yöntemlerinden biri haritada bulunduğunuz yeri başparmakla tutup, koştukça başparmağınızı (koştuğunuz yönde) hareket ettirmek. Böylece ne zaman haritaya baksanız olduğunuz yeri göreceksiniz. ((Aksi takdirde, bulunduğunuz yeri aramanız gerekir.))

Bu konuda istediğim gibi, içimi rahat ettirecek bir çözüm bulamadım. Bulduğum geçici yöntem:

  • 39 hedeflik pusula antrenmanında gördüm ki dikkatle uygulanabilecek bir yöntem var: Pusula ve harita soldayken yönümü tutuyorum. Sonra haritayı sağ elime alıp, sağ başparmak takibine başlıyorum. Bu arada Moscompass Model 8 pusulam, bu anlamda kolaylık da sağlıyor, zira haritayı altından kaldırsam bile renkli kadranı yön okumaya devam etmemi sağlıyor.

Sonuç olarak, daha çok pusula odaklı ANTRENMAN YAPMALI.

2. Kademe’de o-severlere başarılı ve keyifli yarışlar diliyorum.

Coşkun

Bir Cevap Yazın

