2015-2016 Ulusal Şampiyona 1. Kademe Yarışı – 1. Gün

BuRSA HÜSEYİNALAN – UZUN MESAFE

2015-2016 Ulusal Şampiyona 1. Kademe Yarışı – 1. Gün, 28 KASIM 2015

Kasım sonu Aralık başı, iş, sene sonu, seyahatler vs derken O-Sayfa’nın hakkını veremedim. Boş durmadım ama… Yazmak kolay değil, ayrı bir enerji istiyor. Okumak daha kolay, ben de bu son 3-4 haftadır okumaya verdim kendimi. Orienteering adına ne okudun derseniz, iyi bir örnek için yazının sonunu bekleyin.

2015-2016 sezonu 1. Kademe Yarışı Bursa’da yapıldı. Birinci gün uzun mesafe yarışı Uludağ yamaçlarında Hüseyinalan’da, ikinci gün ise sprint yarışı Uluabat Gölü’nün güzel adası Gölyazı’da gerçekleşti.

Ve ne yazık ki uzun mesafe yarışı, bir hedefin yanlış atılmış olması nedeniyle başta K21E olmak üzere 7 kategoride iptal edildi. Bu sene E35’te koşuyorum ve benim parkurum da iptal edilenler arasında… yani ilk yarıştan puan alamadık. Halbuki soğuk hava ve yağmur etkisinde koştuğumuz parkur gerçekten zorlayıcı ve bir o kadar da keyifliydi.

Birinci gün için E35 haritasını ve üzerine eklediğim rotamı aşağıda bulabilirsiniz. Sarı renk üçgenden 11. hedefe kadar rotamı, pembe 10-11 arasından bitişe kadar olan rotamı gösteriyor. Alternatif gördüklerimi yeşil ile gösterdim. Mavi renk ise planladığım ama gerçekleştiremediğim kısa rota parçalarını gösteriyor. Büyütmek için üzerine tıklayın. Yağışta ıslanan haritanın buruşuk olmasına aldırmayın. Boş haritayı görmek isterseniz, buraya tıklayın.

151128_Huseyinalan_osayfa

Yazının devamında, hariatadan size seçtiğim 2 ayak. İki önemli hata yaptığım için bu ayakları seçtim.

Hedef #3:

Yarışın en uzun ayağı, kuş uçuşu yaklaşık 1600 m. İlk bakışta iki rota görüyorum: Birincisi doğudaki asfalt yolu kullanmak. İkincisi ve benim kullandığım batıdaki patika zinciri.

151128_Huseyinalan_osayfa_h3

Asfalt yol (haritada yeşil rota): İki önemli dezavantajı (1) alternatifine kıyasla daha uzun olması ve (2) çivili ayakkabıyla sert zeminde koşmanın yaratacağı sıkıntı olabilirdi. En önemli iki avantajı ise – daha sonradan takım arkadaşlarımla konuşurken farkediyorum: (1) Takibi kolay, kafa yormayan bir rota olması ve (2) yarışın kalanı ve gelecek ayaklar için plan yapmaya müsait olması.

Takım arkadaşlarım bu rotayı (hataları dahil) 15 dakikada koşmuşlar, tahmini mesafeleri 2200-2300 metre olmalı.

Patikalar zinciri ise benim seçtiğim rota. Mesafenin kısa olması nedeniyle seçmiştim ve tahminen en fazla 14 dakikada koşabilmem gerekiyordu. Ancak, GPS’e göre 2200 m’yi 19 dakikada geçtim. 19 dakikalık sürede yaptığım büyük hatanın payı çok büyük. Haritada mavi görünen rotayı yapmak için (aynı zamanda atak noktam olan) geniş girintide doğulu koşmaya başlamam gerekiyordu ama ben güneyi tutmaya devam etmişim. Garmin çıktılarını analiz ettiğimde, geniş girinti başından itibaren 4 dakika hata yaptığımı görüyorum. Bu sürenin çoğunluğu “neredeyim ben?” sorusunu cevaplamaya gitti. Bu da aslında gereğinden hızlı koştuğumu ve o-kontrolümü kaybettiğimi gösteriyor.

Seçtiğim rota bence yanlış değil. Ancak, rota icrasında büyük yanlış yapmışım.

Rakiplerim hata yapmalarına rağmen benden daha kısa sürede gelmişler. Üstelik yarışın geri kalanına da bakma ve planlama yapma fırsatı bulmuşlar. Çifte kazanç.

Hedef #10

Yaklaşık 400 metrelik bu ayağı seçmemin nedeni ise rota seçimini yanlış yapmış olmam. Gördüğüm iki rota vardı: Tepenin doğusunda kalan patikaları izlemek veya kırmızının altından gitmek.

Kuş uçuşu mesafenin kısa olması ve kırmızının altından gitmenin de en kısa yol olması nedeniyle, patikalar yerine tepenin batısından geçmeye karar verdim. Ancak, zemini örten bitkiler ve araziyi okurken yaptığım basit bir hata işi uzattı. Toplamda hedefi 8:58’de geçmişim. Patikaları kullanarak tırmanan ve ilerleyen en iyi rakibim 6:29’da hedefi almış.

Burada bariz bir rota seçimi hatası yaptığımı düşünüyorum. Tepenin doğusunda patikaları kullanmak rota icrasını kolaylaştıracak ve zeminden etkilenmememi sağlayacaktı.

151128_Huseyinalan_osayfa_h10

KISSADAN HİSSE:

  • Bir ayakta rota seçerken en öndeki kriterler rotanın mesafesi ve tırmanış miktarı olamaz. Ayrıca, rotanın kolay takibi ve yarışın kalanına etkisi de hesaba katılmalıdır.
  • Hızlı gitmek, o-kontrolün kaybına yol açıyorsa, iyi değildir. Her zaman o-kontrolü, o-yönetimi sağlayabilecek hızda gitmeliyiz. Verdiğimiz o-kararları yanlış uygulamak, vahim hatalara neden oluyor.

OKUMA ÖNERİSİ

Evet yazının başında dediğim gibi bugünlerde kendimi daha çok okumaya verdim. Son bir kaç senedir olduğu gibi, Aralık ayının en güzel o-okuması Route To Christmass. Toplumsal bir geleneğin uzantısı olarak, Jan Kocbach tarafından her sene 1-24 Aralık tarihleri arasında 24 tane rota analizi yayınlanıyor. Dünyanın farklı yerlerinden, farklı özelliklerdeki yarış ve antrenman haritalarından rota seçimi yazılarının yüzlerce takipçisi var. Analizler genelde elit koşucuların yer aldığı yarışlardan seçilen ayaklar üzerine. İsterseniz web sitesi üzerinde, elitlerin nasıl koştuğunu görmeden önce, kendi rotanızı da çizebiliyorsunuz.

Bu senenin 1. analizi, diğerlerine de sırayla buradan ulaşabilirsiniz: http://news.worldofo.com/2015/12/1/route-to-christmas-day-1-2015/

Bu senenin 20. analizi Dünya Kupası’nın uzun ayaklarından ve Norveç’in Halden kentinden. Aynı zamanda benim de yukarıda 3. hedefle ilgili verdiğim örneğe benzer bir durum var. Elit koşucularla dolu bu ayakta, asfalttan gidenler 900 metre daha fazla koşmalarına rağmen bu ayağı kazanmış. http://news.worldofo.com/2015/12/20/route-to-christmas-day-20-2015/

2. Kademe Yarışı kapımızda! Hatay’da tüm o-koşuculara başarılı ve keyifli yarışlar diliyorum.

Coşkun

Bir Cevap Yazın

