Rota Seçimi – Kirazlıbent 22.11.15

2015-2016 sezonunun açılmasına sadece 4 gün kaldı. Dilay ve Cem Kerman hatırasına düzenlenen 1. Kademe Yarışması 28-29 Kasım’da Bursa’da yapılacak. Kalan günlerde yapılabilecek en iyi antrenmanlardan biri masa başında rota seçimi ve harita çalışmak olabilir.

Dolayısıyla, bu haftanın ilk yazısı rota seçimi üzerine olacak. İOG tarafından düzenlenen pazar antrenmanlarının 22 Kasım mekanı Belgrad Ormanı Kirazlıbent’ti. Bu antrenmanın kuş uçuşu 7.6 km’lik 15 hedefli uzun parkurundan seçtiğim 3 uzun ayağı inceleyeceğim.

Öncelikle hatırlatmak için, kullandığım bazı terimleri tekrar gözden geçirmek isterseniz: Tanımlar.

Ayrıca, antrenmanın boş haritası da mevcut.

HEDEF-2:

Bu hedef için usta ve çaylak ayrımı olmadığını düşünüyorum. Aşağıda yazacağım rotaların ana farkları ise mesafe ve tırmanışları. Temelde iki rota var: Mavi ve Yeşil. Nereden yaklaşırsak yaklaşalım atak noktası (AN) hedefin içinde bulunduğu dar vadi.

MAVİ mesafe olarak kısa ama 15 münhani tırmanışı gerektirmesi nedeniyle daha dik bir rota. Öte yandan, karar noktalarının ana yollarda olması nedeniyle, ÇAYLAK koşucu için doğru rotanın bu olduğunu düşünüyorum ki kontrolü daha kolay olacaktır. Ana patikalara her çıkışta ve ayrılışta pusula kontrolü elzem.

Rotanın iki önemli varyasyonu var: 1 no’lu hedeften çıkışta SARI rotayı izleyerek tepeyi kuzeyinden dolaşmak ve tırmanış için vadi ve girintileri izleyen patikayı kullanmak mümkün. Eğim SARI ve MAVİ arasında benzer. SARI’nın avantajı (gerçekleşen) mesafe 20-30 metre daha kısa olacaktır ve sürekli patikadan ilerliyor. Zorluğu daha fazla kontrol gerektirmesi, bu nedenle USTA koşucuya daha uygun olabilir.  Burada yapılması ihtimali olan hata, SARI rotadan yola çıkmak için erken ayrılıp TURUNCU çizgileri (vadi veya patikayı) izlemek olabilir. Turunculardan gidildiği takdirde mesafe artacak ve SARI rota dezavantajlı duruma gelecektir.

İkinci varyasyon ise rotanın sonunda, Hedef-2’ye nasıl tırmanacağız? MAVİ mühnanileri AN olan vadiye çarpana dek yumuşak bir eğimle tırmanıyor. SARI ise daha uzun süre stabilize yoldan gidip, tırmanış için AN olan vadinin kendisini kullanıyor: Eğim yüksek ama yolun avantajı var. Sarı’da yapılabilecek hata vadiyi kaçırmak ve yolda devam etmek olabilir. Bu durumda en kötüsü 100 metre ilerideki yol kavşağından dönülür ki bu da 1 dakika civarında hata demektir.

Son yaklaşmada SARI rotayı seçeceklerden cesareti olan, MAVİ rotadan çok daha erken, daha bir önceki yamacı inerken (5 no’lu hedefin kuzeyinde) ayrılır 😉

 

151122_kirazli_2_us

Hedef-2’ye giden YEŞİL ise mesafeyi uzatmasına rağmen 11 münhani tırmanış ile ortalama eğimi daha düşük bir rota. Ancak, karar noktalarının daha zor görülen unsurlarda olması ve sürekli pusula kullanımı gerektirmesi nedeniyle, çaylak koşucuya uygun değil. Düşük eğimde daha iyi koşan USTAya uygun olabilir.

YEŞİL rota seçimi durumunda, 14 no’lu hedefin yakınından geçerken önemli bir karar noktası var. Burada YEŞİL’i izlemek en doğrusu. Güneyde kalan TURUNCU mesafeyi kısaltıyor gibi görünse de yüksek eğimde araziden tırmanış ve iniş gerektiriyor. Kuzeyde (barajın doğusunda) kalan TURUNCU ise mesafeyi o kadar artırıyor ki YEŞİL’in eğimden ve tırmanıştan kazancını yolda kaybettirecektir.

Özet olarak, ÇAYLAK için MAVİ rota daha uygun; USTA için MAVİ veya YEŞİL’in farklı avantajları olabilir.

HEDEF-6:

Bol tırmanışlı bir hedef daha. Önce ÇAYLAK, sonra USTA için düşüneceğim.

ÇAYLAK için ana yol ve patikaları kullanması nedeniyle MAVİ rotanın takibi kolay ve ayrıca tırmanıştaki eğimi de düşük. Önemli karar noktası, baraj gölünün güney doğusundaki düzlükte kesişen patikaların bulunduğu bölge. Doğru patikayı seçebilmek için mutlaka pusula ve başarılı bir arazi-harita eşleştirmesi gerekiyor. Burada işi kolaylaştırıcı bir varyasyon, SARI rotayı takiben 13 no’lu hedefin kuzey batısındaki kavşaktan dönmek olabilir.

Eğimi artırdığı ve  arazideki takibi zor olduğu için çaylak koşucu TURUNCU rotaları SEÇMEMELİ.

Çaylağın diğer seçimi YEŞİL rota olabilir. Mesafe daha kısa olabilir; ancak, son tırmanışta eğim artıyor. Ayrıca karar noktaları arazide saklı. Bu da daha fazla pusula kontrolü, arazi-harita eşleştirmesi ve yüksek risk demektir.

151122_kirazli_6_cy

Şimdi aşağıdaki haritaya geçelim. USTA için 6 no’lu hedefte barajın batısındaki MAVİ rotadan ilerlemenin daha doğru olduğunu düşünüyorum. Barajın kuzeyindeki düzlüğe kadar aşağı inişi yönlendiren belirgin bir patika üzerinden koşuluyor. TURUNCU ile çizdiğim vadiye girmemek gerekir, zira araziden geçiş, dar vadide patika takibi ve özellikle Belgrad ormanının vadilerde toplanmayı seven kesik/kırık dal parçaları hızı kesecektir. Düzlükten sonraki tırmanışta ise ana patika ve hedefin altındaki vadi şaşmaz kılavuzlar.

USTA’nın diğer seçimi ise YEŞİL rota veya o çok dik gelirse varyasyonlarından biri olabilir. Yeşil’in son tırmanışında iki boyun arasında eğim çok yüksek (kırmızıyla işaretlediğim alan). Gerçekten güçlü olmak lazım ve güçlü olana vakit de kazandırabilir. Düşünceme göre burayı sadece ELİT sporcular seçecektir, tabii MAVİ’den gitmedilerse. Benim gibi daha az zorlamayı tercih edenler için, yeşil rotanın doğusundaki SARI alternatifler düşük eğimde tırmanış sağlıyor.

151122_kirazli_6_us

HEDEF-14:

İnceleyeceğim son hedefe bence alternatifi olmayan tek bir rotadan gidilebilir. Genelde uzun ayaklarda karşılaşılmayan bir durum ve bir parkur planlama hatası olduğunu düşünüyorum. Hedef, örneğin, güneyinde kalan vadinin içine biraz daha sokularak, barajın batısından gelebilecek rotaları çekici hale getirebilirdi.

Sonuç olarak 14 numara, çok daha az tırmanış gerektiren, daha çok hızlı ve uzun koşuyu öne çıkartan bir hedef. Çaylak ve usta ayrımı yapmayacağım.

MAVİ rota barajın doğusundaki ana yolu takiben, barajın kuzeyindeki düzlüğe varıyor. Bu rotada AN hedefin hemen doğusunda sıklaşan münhaniler, dikleşen yamaç olabilir. Nispeten daha hızlı koşulabilen, düz ve kontrolü kolay bir rota. Son yaklaşmada çıkıp, inmeyeyim diyen SARI rotaya girebilir.

Öte yandan, TURUNCU rotalar doğru birer alternatif sunamıyorlar. Mesafesi MAVİ ile benzer görünmekle beraber, uzun süreli (6 münhani) tırmanış ve ardından dik bir iniş gerektirmesi nedeniyle bu rotalara girmemek gerektiğini düşünüyorum. Turuncunun mesafesini kısaltan, mavininkini uzatan bir planlama daha uygun olabilirdi.

151122_kirazli_14_us

Bursa yarışı öncesi keyif aldığım bir analiz oldu. Umarım, okuyuculara da aynı keyfi verebilmişimdir. Bu sefer hata ihtimallerinin ve hata yapıldığında nasıl farkedilecek meselesinin üzerinde pek durmadım. Bu önemli bir mesele ama aslında daha önemli bir konunun önüne geçmeye başlamıştı.

Orienteering hatalar üzerine gereğinden fazla düşünülen ve yapılan hatanın nasıl düzeltileceğine odaklanan bir spor olmamalı. Orienteering, o-koşucunun kendini geliştirmesine açık ve doğru zamanda doğru kontrollerle hatasız gitmeye odaklandığı bir spor olmalı.

Hatasız ilerlemek için kontrol kuralları belli:

  • Sürekli pusula kontrolü ve hassas pusula tutuş
  • Doğru harita-arazi eşleştirme yeteneği
  • Doğru atak noktası (AN) seçimi
  • Rota icrasının önüne geçmeyecek uygun hızda koşu

Tüm o-arkadaşlara Bursa’da başarılar diliyorum!

Coşkun

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s